Geoblog.pl    Jozin    Podróże    Podróż Jożina dookoła świata    Polska stolica w Brazylii

Polska stolica w Brazylii

Brazylia
Brazylia, Áurea

Tego dnia po 11-godzinnej podróży autobusem docieram do Erechim ok. 7 rano. Stąd zabiera mnie znajomy ks. Roberta, który jest znajomym mojego znajomego (pozdrawienia Jefferson!). W ten sposób docieram do Aurea, niewielkiej miejscowości, nazwanej polską stolicą w Brazylii.

Polacy przybyli tu chyba w XIX w., otrzymując ziemię od rządu Brazylii. Ta ziemia to była jednak nieprzebyta puszcza. Okolica to niekończące się morze pagórków. W tym niegościnnym terenie musieli pracować przez pokolenia zanim otrzymali pierwsze plony.

Ks. Robert z Towarzystwa Chrystusowego zabiera mnie na Mszę Św. do niewielkiej wspólnoty. Pracy ma tu dużo - 36 kaplic. Zasuwamy garbusem po polnej drodze do wioski. Po drodze niewielkie osady, samotne gospodarstwa, pola na zboczach pagórków, plantacje yerba mate, trzciny cukrowej i wszelkich egzotycznych owoców. Docieramy do wioski którą można określić jako zabitą dechami, a tam już wszyscy mieszkańcy czekają przed salką, która pełni funkcję kościoła. Po Mszy zostaję wywołany do tablicy (dosłownie, bo w salce jest tablica) i opowiadam o swojej podróży. Polacy mówią jeszcze w ojczystym języku, lecz jest to język polski chyba sprzed stu lat. Mimo to bardzo dobrze daje się porozumieć. Potem jeszcze rozdajemy cukierki, a ksiądz tradycyjnie rozgrywa mecz piłkarski z dziećmi.

Znalazłszy się w tym przepięknym oraz gościnnym miejscu zamierzam spędzić tu trochę czasu.

beret
beret - 2009-05-21 08:38
czekamy z niecierpliwością na zdjęcia!!

Ola...
Ola... - 2009-05-21 09:32
Noooo!!!

Swierszcz
Swierszcz - 2009-05-22 08:37
No Ciekawe!
A ilu, tak cirka, rozumiało jeszcze po polsku?
Bo w Kurytybie, też uchodzącej za stolicę Polonii, tylko prezes BrasPolu mówił po polsku...

Jozin - 2009-05-23 22:14
Do Świerszcza - tutaj przedstawiciele starszego pokoloenia to prawie wszyscy mówią po polsku. Mówią, że zanim nie poszli do szkoły to ani słowa po portugalsku nie znali. Inaczej młodzi teraz - tylko portugalski, ale są teżludzie w wieku 20-30 lat, z którymi się całkiem dobrze mówi po polsku. Aha, i Aurea ma tytuł Polskiej Stolicy Brazylijczyków oficjalnie nadany przez Ministerstwo Kultury Brazylii. W każdym razie jak się idzie ulicą, to same polskie twarze :)